Minister Dijkgraaf op bezoek bij Zadkine Startcollege
Op maandag 29 januari volgde minister Dijkgraaf een les over ons koloniaal- en slavernijverleden bij Zadkine Startcollege, locatie Frankendaal. De les werd verzorgd door Suzette Barron, Mitchell Goor en modeontwerper Lukas Elauwarin. Ook CvB-lid Jan Lokker was hierbij aanwezig.
Suzette Barron, Zadkine Diversity Officer en docente, en Mitchell Goor, docent Burgerschap blikken samen met de studenten terug op eerdere lessen over het slavernijverleden. Eerder deze maand hebben zij met elkaar de film ‘Kleinkinderen van de Oost’ gekeken. In deze film treden de makers in de voetsporen van hun grootvaders die vochten tegen de Indonesische onafhankelijkheid. De gezamenlijke zoektocht naar het verleden heeft het meeste indruk gemaakt. De film maakt hen extra duidelijk hoe belangrijk het is om het verleden te kennen vanuit verschillende perspectieven en bewust te zijn dat dit verleden van óns allemaal is. Want alleen dan kun je hiervan leren.
Knowledge by roots
Lukas Elauwarin vertelt over de geschiedenis van zijn familie en de Banda-eilanden. Lukas is een Nederlands-Molukse modeontwerper die opgroeide in de Molukse wijk in Zevenaar. In 1621 werden ruim achthonderd Bandanezen als gevangen afgevoerd en tot slaaf gemaakt. Honderden wisten te ontsnappen en vestigden zich op omringende eilanden in de Molukken. Lukas: “Ik wilde heel graag iets doen met de kennis van mijn afkomst. Ik wil laten zien wie ik ben, waar ik voor sta. Daaruit is mijn kledingmerk ‘Knowledge by roots’ ontstaan. In het werk van Lukas staat de gebeurtenis in 1621 centraal. Met zijn verhaal wil Lukas de studenten laten zien hoe zij de overlevingskracht van hun eigen voorouders kunnen gebruiken als inspiratiebron. Zijn boodschap was “Leer van het verleden en kijk vooruit”.
Wat volgt is een gesprek over de verschillende achtergronden van de aanwezigen, over wat bekend is of juist niet en hoe voorouders hen inspireren. Een mooi gesprek, waarin studenten vrijuit spreken en elkaar bevragen over hun afkomst.
CvB-lid Jan Lokker: “Zadkine streeft naar het zijn van een inclusieve organisatie. Binnen de Zadkine strategie geven we hier veel aandacht aan met het thema een Werelds Zadkine.”
Gelijke kansen en diversiteit en inclusie
Zadkine kiest ervoor om gebruik te maken van zes dimensies van diversiteit: Arbeidsvermogen, gender, leeftijd, LHBTI+, financiële zekerheid en culturele diversiteit. Onder de laatste dimensie vallen lessen over ons koloniaal verleden. Zadkine Startcollege besteedt hier aandacht aan door o.a. (gast-)lessen, museumbezoeken en wandelingen door de stad.