Zadkine ondertekent intentieverklaring VN-verdrag Handicap
Op 19 maart markeerde Zadkine een belangrijke mijlpaal in de voortdurende inzet voor inclusief onderwijs door de intentieverklaring VN-verdrag Handicap. De ondertekening vond plaats tijdens een professionaliseringsmiddag voor alle studentondersteuners van Zadkine met studentenwelzijn als centrale topic.
Een uitdaging voor het mbo
De statistieken uit de JOB Monitor 2022 onderstrepen de omvang van de uitdaging: bijna vier op de tien mbo-studenten hebben extra ondersteuning nodig of zijn langdurig ziek. Dit beïnvloedt hun leerervaring en daagt Zadkine nog meer uit om zorg te dragen voor een inclusieve leeromgeving waar elke student zich welkom, gezien en gehoord voelt.
Ondertekeningssessie
Aniel Ramawadh, lid van het College van Bestuur van Zadkine, onderstreepte met de ondertekening van de intentieverklaring VN-verdrag Handicap dat iedereen welkom is en dat Zadkine zich hier ook in de toekomst voor blijft inspannen.
“Zadkine is een inclusieve school. Iedereen is welkom bij Zadkine. Hier word je gezien en gehoord. We gaan gelijkwaardig met elkaar om. In alles wat wij doen ervaren medewerkers en studenten van Zadkine kansengelijkheid, zowel binnen als buiten onze opleidingsmuren.”
Samenwerking in de Werkgroep VN-verdrag mbo
Door de ondertekening sluit Zadkine aan bij de landelijke werkgroep VN-verdrag mbo. ECIO faciliteert de werkgroep dat scholen samenbrengt om ervaringen, successen en uitdagingen uit te wisselen en samen te werken aan de implementatie van het VN-verdrag.
Informatievoorziening en ondersteuning
Zadkine zet zich in om vanaf het eerste contactmoment met toekomstige studenten duidelijke informatie te verstrekken over de beschikbare ondersteuningsmogelijkheden. De school biedt specifieke ondersteuning, zowel op de opleiding als de stage, voor studenten met uiteenlopende behoeften, variërend van fysieke beperkingen of andere ondersteuningsbehoeften zoals ADHD, dyslexie, chronische ziektes, privéproblemen en/of hoogbegaafdheid. Persoonlijke gesprekken en aangepaste ondersteuningsplannen zorgen ervoor dat elke student de hulp krijgt die nodig is.
Oproep aan scholen
Zadkine’s ondertekening van de intentieverklaring VN-verdrag Handicap is niet alleen een stap vooruit voor de eigen studenten, maar ook een oproep aan andere onderwijsinstellingen om dit voorbeeld te volgen. Acht elementen zijn fundamenteel voor een veilige en ondersteunende leeromgeving voor alle studenten en een vertaalslag te maken van het VN-verdrag naar de onderwijspraktijk. De intentieverklaring VN-verdrag biedt daarbij een gemeenschappelijk kader voor scholen om samen te werken aan inclusiever onderwijs met gezamenlijke ambities en doelen.