Samen voor een inclusieve omgeving
Bij Zadkine moet iedereen zich thuis kunnen voelen. Wij staan voor goed onderwijs en een prettige omgeving voor iedereen. Alle studenten, medewerkers en bezoekers. Zo hebben we veel aandacht voor de plekken in onze schoolgebouwen waar onze studenten en medewerkers tijdens de lessen en daarbuiten samenkomen. Daarbij is een fijne en veilige omgeving een verantwoordelijkheid van ons allemaal.
Vanuit ons strategisch thema Werelds Zadkine, zijn we continu in gesprek met collega’s, studenten en (externe) experts om Zadkine als inclusieve organisatie verder te ontwikkelen. Diversiteit en inclusie heeft onze doorlopende aandacht.
We realiseren ons dat sommige uitspraken in eerdere communicatie anders overkwamen dan bedoeld en dat dit gevoelens heeft geraakt. Dat spijt ons. Het is nooit onze bedoeling geweest om groepen of overtuigingen uit te sluiten of niet serieus te nemen. We blijven leren en zetten stappen om hier sterker uit te komen.
Binnen Zadkine mag je bidden in je eigen tijd, bijvoorbeeld tijdens pauzes. Omdat er behoefte is aan duidelijkheid, ontwikkelen we hiervoor richtlijnen en voorwaarden met de Studentenraad en de Ondernemingsraad. Het studentenstatuut verdient aanpassing op dit punt (18.9). We verwachten van iedereen rekening met elkaar te houden, want alleen zo kunnen we echt samen werken, studeren en ontmoeten.
Het gesprek over onderwerpen zoals stilteruimtes is belangrijk en tegelijk complex. We hebben op dit moment geen specifieke stilteruimtes. We weten dat hier behoefte aan is. We erkennen dat er vragen zijn die zorgvuldige antwoorden verdienen, bijvoorbeeld over het bieden van veiligheid en privacy. Daar gaan wij met elkaar de komende tijd nauwkeurig naar kijken en waar nodig handvatten voor opstellen. Wij zijn al in gesprek met de directeuren en volgende week spreken we hierover met de Studentenraad, Ondernemingsraad en de vakbonden.
Inclusie en kansengelijkheid zijn maatschappelijke uitdagingen die ook in de politiek en de samenleving nog niet zijn opgelost. Zadkine vormt in die zin tussen de vier muren van onze gebouwen een mini samenleving waarin deze complexe vraagstukken spelen. Hoe dit wordt ervaren, is voor iedereen anders. Daarom is het belangrijk om ons beleid zorgvuldig te maken, zodat we recht doen aan alle verschillende perspectieven.
Zoals in onze diversiteitsagenda staat voeren we in het voorjaar een anoniem onderzoek uit onder medewerkers via een extern bureau. Dit onderzoek helpt ons beter te begrijpen wat er speelt, waar verdere behoeften liggen en hoe we met elkaar de uitdagingen op het gebied van inclusiviteit kunnen aanpakken. Wij blijven ons inzetten voor verbinding, juist nu. Dat doen we samen met medewerkers en studenten. Door in gesprek te blijven en naar elkaar te luisteren, voorkomen we verdere polarisatie en versterken we de verbinding binnen onze organisatie.
Nogmaals, wij willen dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt – of het nu gaat om studenten of professionals. Dat is waar wij voor staan.
Het College van Bestuur,
Marloes de Vries en Jan Lokker