“Mode, techniek, zorg & ondernemerschap komt samen in deze opleiding”
Naarmate ze ouder werd, begon het werk in clubs, restaurants en op festivals horecatijger Rashana Jagmohansingh (24) langzaam wat te vervelen. Met de opleiding tot opticien kiest ze nu voor een iets serieuzer, maar zeker niet een minder divers beroep.
“Tijdens mijn eerste jaren op het mbo heb ik vooral ontdekt wat ik niet wil. Ik was 17 jaar toen ik begon met de opleiding Administratief Medewerker. Maar daar ben ik na nog geen jaar mee gestopt. Niets voor mij. Daarna volgde ik een kappersopleiding. Maar ook daar werd ik niet heel gelukkig van.
Tijd voor een serieuzer beroep
De opleiding Gastheer/-vrouw paste wat beter bij me. Die heb ik dan ook afgemaakt, waarna ik verschillende jaren heb gewerkt in clubs, restaurants en op festivals. In de horeca voel ik mij als een vis in het water. Maar langzaam begon ik me wel af te vragen: Is dit nu wat ik de rest van mijn leven wil blijven doen? Of wordt het stiekem niet eens tijd voor een iets serieuzer beroep? Zodoende kwam ik uit bij het Zadkine Optiek College.
Verschillende studies inéén
Wat ik leuk vind aan de opleiding Opticien is dat het verschillende studies in één zijn. Mode en design, techniek, zorg, klantcontact en ondernemerschap komen er allemaal samen. Zo leer je het ene moment glazen slijpen voor de juiste sterkte van de bril. Maar oefen je even later je verkoopskills in onze eigen optiekwinkel The Pupil.
Ook is er volop ruimte voor stages, om alles wat je op school hebt geleerd in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld bij grote optiekketens als Pearle en Hans Anders. Al lijkt mij het leuker om juist in een wat kleinere particuliere winkel met een kleiner team en waar de collectie vaak toch net even anders is.
De perfect bril uitzoeken, dat vind ik het leukste aan dit vak
Iemand helpen de perfecte bril uit te zoeken, met een montuur die mooi de vorm van het gezicht volgt, goed aansluit op de neus en net onder de wenkbrauwen uitkomt. Dat vind ik het leukste aan dit vak! En het is fijn wanneer klanten waarde hechten aan jouw adviezen en daar hun aankoop op baseren.