
“Van TikTok tot de muziekindustrie: mijn carrière in social media”
Shivani Baidjoe (23) volgde de opleiding Marketing & Communicatie en werkt nu als Social Media Manager voor artiesten zoals Yxng Le en Poke. Haar passie voor social media en content maken bracht haar van een bijbaan bij de Ziggo Dome naar een carrière in de muziekindustrie.
Wie ben je en welke opleiding heb je gevolgd?
Hoi, ik ben Shivani Baidjoe, 23 jaar oud. Toen ik 16 was, moest ik een mbo-opleiding kiezen omdat ik te oud was om in de derde klas van de mavo te blijven zitten. Ik koos voor mbo 1, waar ik de opleiding tot verkoper volgde. Daarna ging ik verder met mbo 2 als verkoopspecialist, maar ik merkte al snel dat dit niet bij me paste. Het was niet uitdagend genoeg en ik slaagde makkelijk.
Toen ik 18 was, moest ik opnieuw een keuze maken voor mijn toekomst. Mode leek interessant, maar de gedachte om de hele dag achter de naaimachine te zitten sprak me niet aan. Mijn zus kwam toen met de opleiding Marketing & Communicatie. Toen ze over social media begon, was mijn interesse meteen gewekt. Ik ben me erin gaan verdiepen en besefte dat dit echt iets voor mij was!
Hoe is de opleiding je bevallen?
De opleiding Marketing & Communicatie was voor mij een geweldige ervaring, echt één van de mooiste momenten van mijn leven. De opleiding duurde drie jaar en bestond uit verschillende vakken zoals marketing, communicatie, burgerschap, Nederlands en Engels. In het tweede en derde jaar liep ik stage.
Ik had in het begin geen idee wat ik moest verwachten, maar ik ontdekte al snel dat ik onbewust veel dingen al deed waar we over leerden, zoals content maken voor mijn TikTok-account. De meeste vakken vond ik leuk, vooral marketing en communicatie. De docenten gaven les op verschillende manieren, waardoor ik altijd gefocust bleef. Alleen Duits was een uitdaging. Dat vond ik echt een stom vak, maar ik werkte hard en het mijn diploma behaald.
Wat doe je nu (na de opleiding)?
Na mijn opleiding had ik een soort tussenjaar. In die tijd werkte ik bij de Ziggo Dome in Amsterdam. Tijdens een personeelsfeest kwam ik in contact met de artiest Yxng Le. Ik maakte content voor mijn TikTok en hij zag dit. We raakten in gesprek en niet veel later begon ik voor hem te werken als Social Media Manager. Ik beheer nu zijn social media, maak content en ga mee naar zijn shows. Daarnaast werk ik ook voor andere artiesten zoals Poke en KM.
Ik heb dus mijn handen al aardig vol, maar toch niet vol genoeg (vond ik). Dus ben ik dit schooljaar ook een HBO opleiding van Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam gaan volgen. ik zit nu in mijn eerste schooljaar en heb het prima naar mijn zin.
Gebruik je nog veel kennis uit je opleiding voor wat je nu doet?
Ja, de kennis die ik tijdens mijn opleiding heb opgedaan, gebruik ik dagelijks. Vooral de marketingtermen en het communiceren met je doelgroep komen goed van pas. Ook het vak Burgerschap heeft me geholpen om me in te leven in andere mensen en hun ideeën te begrijpen.
Hoe was je contact met je medestudenten tijdens je opleiding?
In het begin vond ik het lastig om me open te stellen, maar na verloop van tijd ontstonden er mooie vriendschappen. We hadden een kleine klas, waardoor we veel samenwerkten en elkaar goed konden helpen. Ik ben blij met de vriendschappen die ik heb opgebouwd.
Hoe was het contact met je docenten? Heb je nog steeds contact?
We hadden niet alleen een kleine klas, maar ook een klein docententeam. Gelukkig waren ze wel allemaal aardig! Ik kon makkelijk hulp vragen en had een fijne band met mijn docenten. Een van mijn docenten beschouw ik zelfs als een tweede moeder. We hebben nog regelmatig koffiedates om bij te praten over alles van make-up tot school.
Wat was je favoriete vak en waarom vond je dit leuk om te volgen?
Mijn favoriete vak was marketing, ook al was het soms lastig. In marketing leer je hoe je een product goed op de markt kunt brengen en hoe je gegevens analyseert om betere keuzes te maken. Het was interessant, maar de stof was soms veel en de examens waren pittig.
Heb je stage gelopen tijdens de opleiding? Hoe was dat?
Ja, ik liep twee stages:
- Frameworks Merchandise: Een leerzame stage, maar ik had er meer uit kunnen halen.
- BonBon Entertainment: Dit was mijn favoriete stage. Ik mocht marketingplannen maken, content maken voor shows en netwerken in de muziekindustrie. Dit heeft me geholpen om mijn naam op te bouwen in de muziekwereld. Ik heb veel geleerd tijdens mijn stage bij BonBon Entertainment, een evenementenorganisatie. Dit heeft me geholpen om mijn netwerk in de muziekindustrie uit te breiden en mijn naam te vergroten.
Wat zijn je dromen voor de toekomst?
Ik krijg nu al jobs waarvan ik nooit van had durven dromen. Ik werk in de muziekindustrie, iets wat ik altijd al wilde. Mijn droom is om met internationale artiesten te werken en mijn naam verder te vergroten in de muziekindustrie.
Zou je nog iets mee willen geven aan studiekiezers die misschien nog niet weten welke richting ze op willen?
Als je nog niet zeker weet wat je wilt doen, kies dan voor een brede opleiding zoals Marketing & Communicatie. Dit geeft je de kans om later veel kanten op te gaan. Ik kan deze opleiding zeker aanraden, vooral als je geïnteresseerd bent in social media en marketing!
